Ugdymas karjerai

Ugdymas karjerai

            Reikšminga bendrojo ugdymo ir profesinio mokymo dalis, kurios ugdomasis poveikis besimokantiems išlieka svarbus visą gyvenimą. Šiuolaikinio darbo pasaulio dinamika ir mokymosi galimybių įvairovė kelia gausybę reikalavimų žmogui jo karjeros kelyje. Jam būtinos karjeros kompetencijos, apibrėžiamos kaip nuostatų, žinių, supratimo ir gebėjimų visuma, kuria grįstas asmens savęs ir savo karjeros pažinimas, jos planavimas, valdymas ir derinimas su kitais savo  gyvenimo aspektais.  Tai  kryptinga veikla, skirta karjeros kompetencijoms įgyti. Šiuo atveju karjera suprantama kaip visą žmogaus gyvenimą trunkantis procesas, atsižvelgiant į asmens raidos ypatumus, kintamas visuomenės ir darbo rinkos sąlygas. Sėkmingą asmens karjerą nusako gebėjimas mokytis visą gyvenimą, reaguoti į pokyčius visuomenėje ir darbo rinkoje.

Tikslas

           Sudaryti sąlygas mokiniams ugdytis karjeros kompetencijas, būtinas sėkmingam mokymosi krypties, profesijos ar darbinės  veiklos pasirinkimui, perėjimui iš mokymo aplinkos į darbinę aplinką, tolesnei profesinei raidai ir mokymuisi visą gyvenimą. Sudaryti sąlygas mokiniams ugdytis karjeros kompetencijas, kad mokinys sėkmingai pasirinktų tolesnę mokymosi kryptį, profesiją arba darbinę veiklą, pereitų iš mokymo aplinkos į darbinę aplinką.

  Paskirtis

     Padėti mokiniui sėkmingai planuoti savo karjerą. Kiekvienas mokinys  turi išmokti konstruktyviai žvelgti į ateitį:  išmokti sistemingai kaupti žinias, lavinti gebėjimus, ugdytis kompetencijas, padėsiančias rinktis studijų kryptį, profesinę veiklą,  bei planuoti savo vietą darbo rinkoje.

Uždaviniai
         Siekiama, kad mokiniai:
·         pažintų karjerai svarbias asmenybės charakteristikas, socialinę aplinką ir socialinių vaidmenų įvairovę;
·         rastų ir efektyviai naudotų karjeros informaciją bei pasinaudotų mokymosi visą gyvenimą galimybėmis;
·         remdamiesi išsamiu savęs ir darbo pasaulio pažinimu, priimtų adekvačius karjeros sprendimus;
·         remdamiesi asmenine ateities vizija, keltų karjeros tikslus, sudarytų ir nuolat atnaujintų karjeros planą;
·         mokymosi ir laisvalaikio veiklose taikytų ir tobulintų karjerai svarbiausias bendrąsias kompetencijas;
·         būtų pasirengę sėkmingai pereiti į kitą karjeros (mokymosi ar darbo) aplinką ir ieškoti darbo;

  • įvertintų darbo pasaulio kaitos tendencijas ir gebėtų jas analizuoti planuojant savo karjerą;
  • gebėtų koreguoti karjeros ir gyvenimo tikslus, atsižvelgiant į asmeninius ir aplinkos pokyčius.

 Ugdymo karjerai veikos

         Veiklas sudarys susitikimai su įvairių profesijų žmonėmis, integruotos pamokos, asmeninės ir grupinės konsultacijos, susitikimai su buvusiais gimnazijos mokiniais, įvairių veiklų praktiniai išbandymai.

Ugdymo karjerai formos ir priemonės gimnazijoje:

  • Mokykloje veikia neformaliojo ugdymo užsiėmimai, kuriuos mokiniai gali laisvai rinktis.
  • Mokiniai atlieka įvairius savęs pažinimo testus, refleksijas, įsivertinimus.
  • Mokykloje vykdomos ugdymo karjerai integruotos pamokos.
  • Mokiniai supažindinami ir turi galimybę naudotis oficialiomis internetinėmis svetainėmis, kuriose talpinama informacija apie savęs pažinimą, darbus, profesijas, mokymosi  galimybes.
  • Mokiniai vyksta į įvairias įmones, tėvų darbovietes.
  • Mokiniai dalyvauja profesinio veiklinimo užsiėmimuose.
  • Mokiniams sudaromos galimybės dalyvauti savanoriškoje veikloje.
  • Klasių vadovai veda klasių valandėles ugdymo karjerai temomis.

      Ugdymo karjerai informacinė svetainė
www.mukis.lt

       Interneto svetainės:
1.Profesinis informavimas
www.aikos.smm.lt
www.darborinka.lt
www.darbo.lt
www.stat.gov.lt

 www.cvonline.lt 

2. Profesijų pasaulis
www.profesijupasaulis.lt
www.euroguidance.lt
www.ldrmt.lt/mod/klasifikatorius
www.sociumas.lt
www.darborinka.lt/profesijos
www.manager.lt/karjera
lt.wikipedija.org/wiki/kategorija

http://www.balticstudent.lt

http://www.studinfo.lt

  1. Darbo pasaulis
    www.ldb.lt
    europa.eu.int
    www.ploteus.net
    www.onthemove-eu.hi.is
    europe-online.universum.de
    4. Licencijuoti testai
    www.profesijupasaulis.lt
    www.ldrmt.lt
    www.euroguidance.lt/jaunimui.htm
    www.psichologai.lt
    5. Švietimo ir mokslo institucijos
    www.aikos.smm.lt
    www.lamabpo.lt
    www.studijos.lt
    www.stojimai.lt
    www.mokslas.lt
    www.kurstudijuoti.lt
    www.moksleiviai.lt

www.karjeroscentras.lt 

www.tinklas.lt 

http://www.nec.lt

http://www.vsf.lt 

http://www.skvc.lt 

Pagrindinis ugdymo karjerai sistemos gimnazijoje tikslas – mokinių karjeros kompetencijų ugdymas, jų savarankiškumo bei sąmoningumo stiprinimas.

Šiuolaikinė karjera – tai visą gyvenimą trunkanti asmens mokymosi, saviraiškos ir darbo patirčių seka.

DAŽNIAUSIAI PASITAIKANČIOS PROFESIJOS PASIRINKIMO KLAIDOS:

  • pagal išorinį įvaizdį, prestižą, populiarumą;
  • tapatinimas su mokykliniu mokymosi dalyku;
  • profesijos tapatinimas su asmeniu;
  • pasiduodant draugų įtakai;
  • nusiteikimas, kad profesiją renkasi visam gyvenimui;
  • nenoras ar nemokėjimas analizuoti savo asmeninių  savybių, norų, interesų, svajonių;
  • savo fizinės ir sveikatos būklės nepaisymas;
  • neturėjimas alternatyvos arba kitų variantų;
  • neskubėjimas apsispręsti ir ateities plano neturėjimas.
  •  

RENKANTIS PROFESIJĄ SVARBU ĮVERTINTI 3 DALYKUS:

  • Profesijos paklausa darbo rinkoje (ar reikalingi šios profesijos specialistai).
  • Gebėjimai, reikalingi tam tikros profesijos atstovui (ar vaikas pasižymi šiais gebėjimais).
  • Veikla, kurią atlieka tam tikros profesijos atstovas (ar vaikui patraukli, įdomi ši veikla).

UGDYMO KARJERAI PASLAUGOS MOKYKLOJE:

MOKINIO UGDYMO KARJERAI PLANO DERINIMAS SU MOKYKLOS UGDYMO PLANU.

  • Integravimas į pamokas.
  • Klasės valandėlės.

ATLIKDAMI ŠIAS PASLAUGAS SIEKSIME PADĖTI MOKINIAMS ĮGYTI AR SUSTIPRINTI

4 PAGRINDINES KARJEROS KOMPETENCIJAS:

  • Savęs pažinimas– pažinti save, savo vertybes, interesus, gebėjimus,
  • Karjeros galimybių pažinimas– kuo įvairesnes profesijas ir mokymosi kelius,
  • Karjeros planavimas– ugdytis gebėjimus kurti, planuoti, priimti sėkmingus sprendimus savo ateičiai,
  • Karjeros įgyvendinimas– sėkmingai, sklandžiai pereiti į naujus veiklos, mokymosi etapus.

REKOMENDACIJOS KLASIŲ VADOVAMS:

  • Atkreipti dėmesį į kiekvieno vaiko asmeninį augimą, savęs pažinimą.
  • Organizuojant ir planuojant veiklas numatyti vaikų galimybes susipažinti su kuo įvairesnėmis profesijomis, jų atstovais, darbo specifika ir pobūdžiu.
  • Rekomenduojama išvykų/ekskursijų metu nurodyti profesinio veiklinimo tikslą.

KO TIKISI TĖVAI IŠ VAIKŲ KARJEROS?

  • Kad vaikas savo profesinį kelią pasirinks be Jūsų pagalbos ir nekels rūpesčių;
  • Kad vaikas įstos į prestižinę mokyklą ir prestižinę specialybę;
  • Kad įgyvendins Jūsų neišsipildžiusias viltis ir įgis specialybę, kurios Jūs labai norėjote;
  • Kad paseks šeimos tradicija ir pasirinks vieno iš tėvų profesiją;
  • Kad vaikas pasirinks profesiją pagal savo polinkius ir gebėjimus, jam gerai seksis profesinėje veikloje ir jis gerai jausis – tai pageidautinas tėvų lūkestis.

KAIP JŪS GALĖTUMĖTE PADĖTI SAVO VAIKUI?

  • Domėkitės savo vaiku (kuo jis gyvena, kokios kyla abejonės, ką žino, ko nežino…);
  • Kalbėkite apie įvairias profesijas;
  • Diskutuokite apie išsilavinimą, jo svarbą, pliusus ir minusus;
  • Kalbėkite vaikui girdint apie jo gabumus, pasiekimus;
  • Palaikykite vaiką – ištikus sėkmei ar nesėkmei;
  • Lavinkite vaiko tikslingumą ir valią;
  • Dalinkitės su vaiku savo gyvenimiška patirtimi ir klaidomis;
  • Skatinkite ir mokykite vaiką ieškoti informacijos;
  • Bendradarbiaukite su karjeros koordinatore, ugdymo karjerai darbo grupe, mokytojais ir kt.

JŪSŲ INDĖLIS UGDANT MOKINIŲ KARJEROS KOMPETENCIJAS YRA LABAI SVARBUS:

  • Atvykite į mokyklą ir klasės valandėlių metu papasakokite apie savo profesiją, darbą, jų ypatumus;
  • Pakvieskite į savo darbovietę, savo darbo aplinką mokinius ir parodykite kur ir kaip Jūs dirbate;
  • Padėkite organizuoti įvairius su karjera susijusius renginius, išvykas;
  • Siūlykite savo idėjas, mintis.

Gimnazija dalyvauja projekte „Ugdymo karjerai ir stebėsenos modelių sukūrimas ir plėtra bendrajame lavinime ir profesiniame mokyme“.

Projekto tikslas – siekti Nacionalinės profesinio orientavimo sistemos plėtros ir dermės, užtikrinant ugdymo karjerai tęstinumą ir prieinamumą bei lygias galimybes visiems švietimo sistemos dalyviams.

Viena pagrindinių projekto „Ugdymo karjerai ir stebėsenos modelių sukūrimas ir plėtra bendrajame lavinime ir profesiniame mokyme (I etapas)“ veiklų – Bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų mokinių ugdymo karjerai modelio sukūrimas ir jo įdiegimas bendrojo ugdymo ir profesinio mokymo įstaigose.

Pagrindiniai dokumentai:

  1. Profesinio orientavimo vykdymo tvarkos APRAŠAS (patvirtintas LR švietimo ir mokslo ministro ir LR socialinės apsaugos ir darbo ministro 2012 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V- 1090/A1-314)
  2. Bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų ugdymo karjerai MODELIS
  3. Ugdymo karjerai PROGRAMA  (I-XII klasei, 2012m.)

Daugiau apie projektą galima sužinoti informacinėje svetainėje
http://www.mukis.lt/lt/pradzia.html

Ugdymo karjerai programos tikslas – sudaryti sąlygas mokiniams pažinti save ir kuo įvairesnes profesijas, kad sėkmingi sprendimai lydėtų tolimesnę karjerą ir nuolatinį tobulėjimą.

Ugdymo karjerai programa mokiniams padeda pažinti karjerai svarbias charakterio savybes, rasti ir naudoti visą su karjera susijusią informaciją, priimti tinkamus karjeros sprendimus, mokymosi ir laisvalaikio veiklose tobulinti karjerai svarbias kompetencijas, įgyti lankstumo pereinant į kitą karjeros ar mokymosi aplinką, suformuoti mokymosi visą gyvenimą įgūdžius. Kiekvienas mokinys gali ugdytis 4 kompetencijas: pažinti save, karjeros galimybes, planuoti karjerą ir ją įgyvendinti. Veiklas koordinuoja ir atlieka gimnazijoje dirbanti koordinatorė,  konsultantai, mokytojai, klasių vadovai, aktyviai prisideda gimnazijos soc. pedagogė, psichologė bei administracija.

                        Kompetencijos karjeroje

Karjeros kompetencijos – kas tai?

Karjeros kompetencijos apima keturias kompetencijų sritis: asmenybės ypatumų pažinimo, karjeros galimybių pažinimo, karjeros planavimo  ir karjeros įgyvendinimo. Kam to reikia? Arba karjeros planavimo žingsniai:

Pirmas žingsnis – http://www.youtube.com/watch?v=a5n8y2HicsY
Antras žingsnis – http://www.youtube.com/watch?v=7kXO8lVaHZk&feature=relmfu
Trečias žingsnis – http://www.youtube.com/watch?v=GkpJcCFstnc&feature=relmfu
Ketvirtas žingsnis – http://www.youtube.com/watch?v=qVix8yoEQnE&feature=relmfu

Karjeros paslaugų tikslas:

  • Teikti mokiniams kokybiškas ir prieinamas karjeros paslaugas (ugdymo karjerai, karjeros konsultavimo, karjeros informavimo, profesinio veiklinimo paslaugas, karjeros į(si)vertinimo ir darbo ieškos priemones), sudaryti sąlygas įgyti karjeros kompetencijų (pažinti save, pažinti karjeros galimybes, planuoti karjerą, karjerą įgyvendinti), aktyviai kurti savo karjerą.
  • Organizuoti ir koordinuoti karjeros paslaugų sistemos veiklą ir plėtojimą gimnazijoje, įgyvendinti ugdymo karjerai programą.

Uždaviniai:

  • Sudaryti sąlygas visiems mokiniams įgyti naujų ir ugdyti turimas karjeros kompetencijas: žinias, gebėjimus ir nuostatas apie save, mokymosi, saviraiškos ir darbo galimybes, karjeros sprendimų priėmimą, karjeros planavimą, derinimą su kitomis gyvenimo sritimis ir realizavimą; bei užtikrinant karjeros kompetencijų ugdymo ilgalaikį poveikį bei tęstinumą.
  • Teikti informaciją apie mokymosi ir darbo galimybes bei organizuoti profesinį veiklinimą (pasitelkiant informacines sistemas ir kitas priemones – pažintinius vizitus, renginius, ekskursijas, susitikimus su švietimo įstaigų atstovais, darbdaviais ir kitais asmenimis).
  • Teikti žinias apie profesijų turinį, ypatumus, reikalavimus, profesijų įgijimo galimybes bei apie aukštosiose mokyklose bei profesinio rengimo centruose vykdomas studijų ar mokymo programas, mokymo formas, trukmę, priėmimo taisykles, mokymosi sąlygas mokymo įstaigos mokiniams. 
  • Teikti asmenines ir grupines konsultacijas karjeros klausimais.
  • Supažindinti su profesinio informavimo šaltiniais, patarti, kur rasti profesinio informavimo, konsultavimo institucijas bei bendradarbiauti su kitomis profesinio informavimo paslaugas teikiančiomis įstaigomis.

Ugdymo karjerai teikiamos paslaugos:

siūlomi mokiniams užsiėmimai, seminarai, kurių metu jie susipažįsta su pagrindiniais karjeros planavimo žingsniais, tyrinėja profesinės informacijos šaltinius (spausdintus leidinius, tinklalapius). Čia mokiniai atlieka testus, kurie padeda išsiaiškinti savo stipriąsias bei silpnąsias puses, polinkį į tam tikrą veiklą, gauna naudingos informacijos, kuri padės planuoti būsimą karjerą. Taip pat mokoma susidaryti karjeros planą, įvertinamos ir įsivertinamos karjeros kompetencijos.

Pit-e (113 kab.) kaupiama ir teikiama informacija apie profesijas Lietuvoje ir joms keliamus reikalavimus; apie priėmimo sąlygas į įvairias mokymo įstaigas (aukštojo, profesinio mokslo) bei supažindinama su studijų, mokymo programomis. Mokoma, kaip pildyti prašymą, stojant į Lietuvos aukštąsias mokyklas bendrojo priėmimo metu ir kt.
Lankytojams siūlomos individualios ir grupinės  UK konsultacijos, kurių tikslas – padėti išsiaiškinti savo stipriąsias bei silpnąsias puses, polinkį į tam tikrą veiklą, tyrinėti įvairias profesinės karjeros galimybes, suteikti informaciją apie profesijas. Konsultacijų metu padedama spręsti klausimus, susijusius su karjeros planavimu – mokymusi (mokinio ugdymo plano suderinimas su mokinio karjeros planu, periodiniai planų aptarimai), su švietimo teikėjo, mokymosi ar studijų krypties, mokymosi formų ir profesinės veiklos pasirinkimu, mokoma rasti ir efektyviai naudoti karjeros informaciją.

Visus, kurie nori išmokti geriau pažinti save, susipažinti su profesijų pasauliu, išmokti planuoti savo karjerą, lengviau apsispręsti savo karjeros kelyje kviečiame apsilankyti gimnazijoje, 113 kabinete.
Dėl konsultacijų jums patogiu laiku prašome iš anksto registruotis 113 kabinete arba elektroniniu paštu dianam@baisogalosgimnazija.lt , gintarev@baisogalosgimnazija.lt  Registruodamiesi arba pateikdami klausimus el. paštu nurodykite savo vardą, pavardę, klasę, kokios informacijos pageidautumėte.

Karjeros konsultantė Radviliškio rajono ugdymo įstaigoms Živilė Laurutienė, tel. +37061218735 el. paštas: zivile@ugdcentras.lt

Kaip rinktis profesiją

Siūloma naudotis puslapiais internete:

www.uzt.lt
www.lamabpo.lt
www.mukis.lt